Still-face-experiment
Video 13:04 min Nederlands
De wonderjaren | Het still face experiment
In de baarmoeder krijg ik automatisch alles wat ik nodig heb van mijn moeder. Eenmaal geboren is dat directe contact verbroken.
De warmte en geborgenheid van de baarmoeder is er niet meer, de voedende navelstreng is doorgeknipt. Ik ben overgeleverd aan de wereld om mij heen. Alles wat zo vanzelfsprekend was, moet ik nu om vragen en het enige wat ik kan is huilen. Huilen om eten, om rust, om warmte, om geborgenheid, om contact. Het vertrouwen dat er goed voor me gezorgd wordt en dat ik veilig ben, geeft me een veilige basis in het leven, ook op latere leeftijd.
Alles is nieuw voor mij. Ik vind het heerlijk om naar jouw gezicht te kijken en van het ontdekken van mijn eigen handen en voeten kan ik ook niet genoeg krijgen.
Als ik iets ouder ben, vind ik het prachtig om een voorwerp in alle rust van alle kanten te bekijken, te voelen en te proeven.
Zuigelingen fase 0-5 maanden
In de zuigelingenfase is het kind bezig het ‘zijn’ en het ‘voelen’ te ontwikkelen. Ben ik welkom? Wordt er voor mij gezorgd? Het kind heeft nog geen taal. Het denkt ook nog niet in taal, maar met zijn lijfje. ‘Is het hier veilig of niet?’. Op deze leeftijd worden herinneringen door het lijf opgeslagen. De Deens-Amerikaanse psycholoog Erik Erikson (1902-1994) beschreef deze fase als de fase waarin het kind bezig is met ‘vertrouwen en wantrouwen’. Het kind wil graag vertrouwen, maar voelt ook dat het kwetsbaar is. Onbewust onderzoekt het wat het moet doen om in leven te blijven; als ik huil omdat ik honger heb, komt er dan iemand om mij te helpen? Kan ik de mensen om mij heen vertrouwen?
Taak van de ouder;
Baby’s zijn gevoelig. Ze reageren met hun lijf en nog zonder woorden. Soms zit je samen in de flow en soms weet je even niet wat je kind wil.
Hoe klein of hoe groot je kindje ook is, probeer je af te stemmen op je kind.
Maak eerst contact met jezelf; leg je telefoon weg, parkeer de gedachten in je hoofd door een paar keer diep te ademen.
Kijk naar je kind en observeer; kijk naar de mimiek in het gezicht, naar de beweging van de armen en de benen. Luister naar de geluidjes van je kind.
Pas je aan je kind aan; maak vergelijkbare geluidjes, toon vergelijkbare gezichtsuitdrukkingen.
Maak contact; breng een wisselwerking op gang, verbaal en non-verbaal.
“Door de manier van aanraken krijgt de baby belangrijke boodschappen over nabijheid, liefde en aandacht die door woorden niet zo gemakkelijk overgedragen kunnen worden.”
Anna Tardos (dochter van Emmi Pikler)
Leer je kind kennen: observeer! Als je werkelijk ziet wat hij nodig heeft, als je voelt wat hem werkelijk dwars zit, wat zijn behoefte is, dan zul je hem ook goed behandelen, zul je hem goed begeleiden en opvoeden.
Emmi Pikler, slotwoorden in haar boek voor ouders ( Mit tud már baba? 1940)
Video 13:04 min Nederlands
De wonderjaren | Het still face experiment
Video 9:29 min Engels Pikler USA
Elsa Chahin legt uit wat handen doen voor jou én kinderen
Video 50:41 min (Engels, Nederlandse ondertitel) – Netflix
Taalontwikkeling bij baby’s en dreumessen.
Video 6:49 min (Engelse en Spaanse teksten)
Video 2:41 min (Engelse tekst) Feldenkreis
Baby ontdekt stap voor stap te bewegen
Video 2:51 min (Emmi Pikler)
Kinderen spelen, ouders kijken toe
Video 1:36 min (Nerderlands)
Video 0:59 min (Nederlands)
Uitleg over bewegen en spelen
Uitleg over de speelruimte
Video 9:21 (Engels) en 9:45 min (Duits)
Respectvolle aanraking tijdens de verzorging van een baby.
Video 2:07 (Engels) – RIE
Passief speelgoed, actieve kinderen!
Video 6:06 min (Engels)
Serve and return, interactie tussen ouder en kind en het verband met de structuur van het brein.