Krachtige ouders
Prachtige kinderen

'Heb me lief ongeacht mijn gedrag'




Kinderen

Er is in elk kind in elk stadium een ​​nieuw wonder van krachtige ontplooiing, dat een nieuwe hoop en een nieuwe verantwoordelijkheid voor iedereen inhoudt.

Erik Erikson
Erik-Erikson

Erik Erikson (1902 – 1994)

Erik Erikson is een in Duitsland geboren Amerikaanse psycholoog en psychoanalyticus met Deense ouders. Erikson heeft de persoonlijkheidsontwikkeling van de mens vastgelegd in verschillende levensfases.

Officiële website Erik Erikson

Volgens Erikson vindt in elke levensfase een specifieke innerlijke strijd plaats. Een strijd die nodig is om een belangrijk aspect van je persoonlijkheid te ontwikkelen en later in je leven kan leiden tot gezondheid en ziekte.


Fases persoonlijkheidsontwikkeling

Zuigelingen fase 0-5 maanden

Vertrouwen ∞ Wantrouwen

  • zorgen voor de basisbehoeften (eten, rust, verzorging),
  • continuïteit bieden,
  • warmte en troost (‘ach jochie, moet je zo huilen?! Ik ben bij je!’)

Vervolg zuigelingenfase 5 mnd- 18 mnd

Gaan ∞ Blijven

  • verzorging basisbehoeften,
  • continuïteit bieden,
  • warmte en troost,
  • ondersteunen (‘als ik jou optil kan jij erbij’),
  • present zijn (‘ik zit hier en ben er voor jou als je me nodig hebt’)
  • ruimte geven aan eigenheid van het kind

Vroege kindertijd 18 mnd-3 jaar

Autonomie ∞ Schaamte, twijfel

  • verzorging
  • aanmoediging en ruimte geven (‘ga maar kijken, ik wacht op jou’)
  • grenzen bieden (‘nu gaan je echt even slapen, daarna mag je weer spelen’)

Peuter/kleuter 3-6 jaar

Initiatief ∞ Schuldgevoel

  • ruimte geven (‘ga maar kijken!’)
  • positief reageren (‘leuk he, die stoeprandjes om op en af te gaan’)
  • grenzen stellen (‘hier is het niet handig om met zand te scheppen, maar daar kan het wel’)Daarmee geef je én ruimte én je laat merken dat jij er bent om de veiligheid te bieden

Schoolier 6-12 jaar 

Vaardigheid ∞ Minderwaardigheid

  • positief bevestigen (‘goed dat je het geprobeerd hebt’)
  • structuur bieden (‘jas en tas ophangen, daarna kan je gaan spelen’)
  • uitleg geven (‘ik denk dat hij boos is omdat hij niet mee mag doen’)
  • leren omgaan met leeftijdgenoten
  • ondersteuning bieden bij schoolwerk
  • waardering geven voor de inspanning van het kind, i.p.v. voor de prestatie

Tiener 12-18 jaar

Identiteit  Rolverwarring

  • emotionele steun bieden, uitleggen
  • verantwoordelijkheid geven
  • flexibiliteit t.a.v. grenzen en verantwoordelijkheid
  • voorbeeldfunctie

Jong volwassene 18-35 jaar                             Intimiteit ∞ Isolement 

  • beschikbaar zijn als nodig, vertrouwen geven
  • plezier hebben in de zelfstandigheid van het kind

Ontdek: Samen beleven

Maak samen met je kinderen een kaarten met activiteiten. Trek een kaart wanneer je samen iets wilt gaat doen.

Maak een aantal kaarten. Dat kunnen er zoveel als weinig zijn als jullie zelf willen. Maak de kaarten zo simpel mogelijk of versier ze samen zo mooi mogelijk. Iedereen maakt evenveel kaarten en op iedere kaart staat een activiteit die jij zelf leuk vindt.

Het handig van te voren af te spreken waar de activiteit aan moet voldoen. Samen voetballen is makkelijk te realiseren. Een uitje naar de Efteling niet.

  • Stop de activiteitenkaarten in een doos, pot of envelop.
  • Spreek af wanneer je een kaart gaat trekken.
  • Trek een willekeurige kaart.
  • Ga samen de activiteit doen die op de kaart staat.
 

Soms doe je misschien iets wat je niet leuk vindt. Dat is dan zo. En een andere keer doe je iets wat je heel leuk vindt en alle anderen doen dan met jou mee!

Als je elke dag een minuut minder deed
en een minuut meer simpelweg aanwezig was
en samen genoot van eenvoudige dingen
zou jullie leven in twee maanden tijd totaal veranderen.
Een minuut, meer niet.

uit Tao te King voor ouders
Ouders en kinderen

Worden wie je bent!

Ieder mens kan door aanmoediging zichzelf ontplooien
tot een autonome en authentieke volwassene