Still-face-experiment
Video 13:04 min Nederlands
De wonderjaren | Het still face experiment
Ik ontdek de wereld en ga ik steeds iets verder weg van mama en papa. Dat is fijn maar ook héél spannend! Papa en mama ervaren dat soms als lastig en vinden dat ik eigenwijs bent of moeilijk doe. Maar ik wil alleen maar ontdekken. Ik word blij van uitdaging en aanmoediging.
Het is fijn wanneer ik alleen op ontdekkingstocht mag gaan en zelf mag ondervinden hoe de wereld in elkaar zit. En het is nog fijner wanneer ik telkens in een veilige haven terug kan keren als het even te spannend wordt. En als ik waardering krijgt voor wie ik ben.
Ik word me bewust van mijn eigen emoties. Het is fijn wanneer volwassenen mijn emoties erkennen en er woorden aan geven. Zo begrijp ik de wereld steeds een beetje beter.
Vroege kindertijd 18 mnd-3 jaar;
In de dreumes-peuterleeftijd komt naast het ‘zijn’, ‘voelen’ en ‘doen’ komt ook het ‘denken’ op gang. Onderzoeken, proberen, even weglopen (achter de bank) en weer terugkomen (‘stoer was ik he?!’), en zo steeds een beetje verder weg. Deze fase gaat over zelf doen (autonomie) maar ook over het voelen wat er kan en mag. Als een kind niet wordt aangemoedigd om ‘te doen’ kan het gevoelens ervaren van schaamte en twijfel; ‘ik voel dat ik het graag zelf wil doen, maar kennelijk is dat niet de bedoeling’.
Taak van de ouder:
Zou je meer rust willen aan tafel tijdens het eten? Ga dan eens anders zitten.
Vader en moeder aan de ene kant van de tafel en de kinderen aan de overkant van groot naar klein.
Laat de plek aan het hoofd van de tafel bij voorkeur ongebruikt.
Is er nog een klein kind dat niet zelfstandig kan eten? Plaats het zolang tussen jullie in.
Soms werkt het ook goed wanneer de zonen tegenover vader zitten en de dochters tegenover moeder.
Probeer het eens uit en kijk of het werkt.
Help mij het zelf te doen.
Maria Montessori
Video 13:04 min Nederlands
De wonderjaren | Het still face experiment
Video 4:02 min Engelstalig, Nederlands ondertiteld
Video 2:51 min (Emmi Pikler)
Kinderen spelen, ouders kijken toe
Video 2:07 (Engels) – RIE
Passief speelgoed, actieve kinderen!
Video 1:52 min (Engels)
Erken de emotie van het kind erkent, het kind komt weer tot rust, de emotie verdwijnt en kan het lichaam ontspannen.
Video 6:06 min (Engels)
Serve and return, interactie tussen ouder en kind en het verband met de structuur van het brein.